Veterán autó, az értékálló befektetés

A veteránautók kiváló befektetési lehetőség.

  •  Új autókkal ellentétben az évekkel csak ritkábbak és kívánatosabban lesznek.
  • Nem csak gazdasági érték, de szórakozás, kikapcsolódás és egy gyönyörű gyöngyszem a garázsban.
  • Inflációt meghaladó mértékű értéknövekedés, az utóbbi évek alapján akár 30-40%.
  • Bármikor likvidálható, eladható, más ingóra, ingatlanra cserélhető, a befektetése nincs lekötve fix időre.
  • Nosztalgiázáshoz, a régi emlékek felelevenítéséhez bármikor mosolyt csal az arcunkra.
„Az aranynál is jobban tartja az értékét, a veterán autó, mint befektetés”

totalcar.hu cikke szerint:

„Nincs az az értékpapír, nemesfém, kínai váza, pláne pedig céges részvény, amely ilyesfajta stabilitást mutatott volna az elmúlt tíz évben. A veterán autóról van szó, mely az őrültek hobbija volt, mára viszont az egyik legtitkosabb csúcstippnek számít a befektetési piacon.” 

A cikk szerint a legutóbbi válság idején (2007-2010) összedőlt a gazdaság, hirtelen elértéktelenedett minden befektetés. Akinek pénze volt, befektette bármibe, amibe lehetett, csak az ne papír vagy ingatlan legyen. Ez a hagyományos befektetési eszközökből történő kimenekítési hullám találkozott egy másikkal, s ahelyett, hogy kioltották volna, együtt felerősítették egymást. Ez a másik hullám az akkor lassan, de már évtizedek óta bontakozó nosztalgiamozgalom (retro tendecia) volt, ami a mai napig létezik és az élet egyre több területére terjed ki.

2012-ig az elemzők úgy vélték: a veterán autó, mint új befektetési forma, egész jól tartja a lépést az arany értékének mozgásaival. Aztán az arany egyszer csak leszakadt, a veterán autó viszont a válság további szakaszában és utána is még tovább szárnyalt. Mindezek hatására egy csapásra a világ egyik legstabilabb befektetési eszközévé vált.

(forrás: https://totalcar.hu/magazin/kozelet/2016/11/18/a_veteranauto_mint_befektetes/)

Általánosságban elmondható, hogy a veterán autók értéke folyamatosan növekszik, és különösen így van ez gazdasági válságok idején. A pandémia alatt és most, 2022-ben az orosz-ukrán háború közepette egyes modelleknél 40% feletti volt az értéknövekedés, de az átlag is hozzávetőleg 30%-os. Ez a tendencia jelenleg is tart, a veterán autók értéknövekedése folyamatosan gyorsul és jóval meghaladja az infláció mértékét.

Több oka van mindennek. A veterán autók véges számú termékek, mennyiségük az idő előre haladtával csökken, elhasználódnak, egyre kevesebbet lehet megmenteni, vagy marad meg eredeti állapotában. Az elérhető, megvásárolható oldtimerek (30 évnél idősebb) és a youngtimerek (15 évnél idősebb) számának folyamatos csökkenéséhez az is jelentősen hozzájárul, hogy aki megszerez egy szép, neki tetsző autót, azt általában nagy becsben tartja, és épp ezért – ill. az értéknövekedése miatt – már nem adja tovább.

A veterán autók jelenlegi értéknövekedése jóval meghaladja az éves infláció mértékét és sokkal jobban teljesít, mint más befektetési lehetőségek, így pl. bankbetétek, részvények, ingatlanok, és jelentősen megelőzi a közgazdászok szerint leginkább válságtűrőnek tartott arany (arany alapú befektetési jegyek), ill. a fix kamatozású kötvényeket, valamint az inflációt követő hozamú állampapírokat. A pénz- és tőkepiacon már néhány százalék eredmény elérése komoly érdemnek számít, az inflációt 15-20%-kal meghaladó befektetés pedig lényegében egyedülálló.

Az értéknövekedés ráadásul még az elején tart, a leginkább népszerű 80-90-es évek, valamint egyes esetekben 2000-es évek eleji autók – bár csökkenő mennyiségben és minőségben – még kaphatóak, áruk megfizethető és az elmúlt 15 év tapasztalatai alapján értékük az elkövetkező évek során ugrásszerűen megnő majd. Ezen veterán autók ára gyorsan akár meg is duplázódhat, sőt a tendenciák alapján nincs is olyan típus, amelynek értéke előre láthatóan ne nőne drasztikusan a közeljövőben. Sokak szerint a 80-as, 90-es években gyártották a legszebb autókat, ez ízlés dolga – bár könnyű vele egyetérteni – viszont ami ezek esetében fontos körülmény, hogy teljesítményük és technikai fejlettségük miatt lényegében a mai forgalmi körülmények között is kiválóan használhatóak, sőt jellemzően vezetésük a mai autókénál szórakoztatóbb és akár rövidebb – hosszabb utazásokra is kényelmesen igénybe vehetők.

És épp ez a másik, sokak számára még az értéknövekedésnél is fontosabb szempont: a jelentős emocionális élmény, ami a veterán autók birtoklásával és használatával folyamatosan együtt jár és állandó élvezetet jelent, tehát mialatt éves szinten átlag 30 %-kal (egyes típusoknál 40 %, vagy magasabb) megy fel a befektetés értéke, közben kiváló és egyedi élmény a kedvenc autó használata, vezetése, menetteljesítményéből adódó élvezete. Legyen az Mercedes, Porsche, BMW, vagy akár VW Bogár, Trabant, vagy Bentley; valamennyi autónak unikum, egyedi a vezetési élménye. Itt mindenki megtalálja a neki tetsző karaktert.

Utóbbiak miatt aki szerelemből, nosztalgiából is „oldtimerezik”, az kétszeresen örül: miközben megéli az álmait, anyagilag is kifejezetten jól jár.

Mindezt a szakirodalom és a média is megerősíti, néhány példa a közelmúltban publikált sajtótermékekből:

A népszerű autostart.hu szerint „Ijesztő áremelkedés a young- és oldtimereknél? Megint?” címmel:

„Mostanában ez úgy van, hogy ha válság jön, megugranak az öreg autók árai. Ez történt a dotcom-válságnál 2000-ben, ez történt a 2008-as nagy hitelválság után két évvel, s úgy tűnik, ez lesz az irányadó trend a mostani, koronavírus-válság alatt és után is”

Egy átfogó adatgyűjtés alapján elkészített riport számításai szerint az idősebb autók árai éves szinten 35 százalékkal emelkednek, amely növekedés, meghaladja a 2007 körüli, roppant dinamikus időszak eredményeit is.

(forrás: https://www.autostart.hu/blog/ijeszto-aremelkedes-a-young-es-oldtimereknel-megint/)

Manager Magazin cikke szerint „Lada vagy Trabant ötezer euróért” címmel:

„A veterán autók átlagára a válság óta nagyon stabilan nő, jobban, mint az aranyé. A hazai piac is lendületesen bővül, egyre több és egyre drágább oldtimer fut az utakon. A nagy értékű veterán járművek világa sokáig a legtehetősebbek hobbija volt, az elmúlt években azonban a befektetők is meglátták a lehetőséget. A Knight Frank Research elemzőcég szerint a luxuscikkek közül öt–tíz éves távon is a gépkocsik biztosítják a legnagyobb profitot.”

Magyarországon a harminc évnél idősebb járművek muzeális minősítése több előnnyel is jár. A tulajdonos kedvezményesen köthet gépjármű-felelősségbiztosítást, az autó mentesül a teljesítmény-, cég- és luxusadó alól, ráadásul, ha külföldről hozták be, még regisztrációs adót sem kell fizetni rá, s mivel az oldtimer besorolás egyik legfontosabb feltétele, hogy a járműnek eredetinek kell lennie, nincs szükség környezetvédelmi vizsgálatra. Így a befektetők spórolhatnak, a minősítés anyagi előnyökkel is jár számukra.

 (forrás: https://www.vg.hu/manager-magazin/2018/12/lada-vagy-trabant-otezer-euroert)

A befektetésekkel foglalkozó penzcentrum.hu írása szerint „Olaj helyett pénz folyik” címmel:

„Mindenkinek érdemes végig gondolnia, mire vágyott leginkább gyerekkorában: ha nem Marutira, hanem valami olyan sportos csúcsváltozatra, mint a Peugeot 205 Rallye, az Opel Kadett GT/E, a BMW M635Csi vagy a Ford Mutsang Mach I, akkor nagy baj már nem lehet, hiszen mások is pontosan így vannak ezzel. Egy ilyennel garantáltan értékálló befektetése lehet az embernek – ahol a hozam nem forintban, hanem adrenalinban is jelentkezik.”

Romautót vegyünk vagy felújítottat? – kérdezi a cikk, majd a válasz szerint ezen a piacon nem igaz, amit a bútorpiacról megtudtunk, hogy a restaurálás költségeit sem hozza vissza minden esetben az adott műtárgy értéknövekedése. Az autónkra ráköltött összegeket viszont fogjuk látni a kincsünk értékében. Így az utánajárás költségeit leszámítva a végeredmény szempontjából nem a leglényegesebb tényező, hogy milyen állapotban vesszük meg befektetésünk tárgyát.

(forrás:https://www.penzcentrum.hu/megtakaritas/20060919/olaj-helyett-penz-folyik-a-motorokbol-1003278)

Végül többek között az Oldtimer Autó szakmai magazinban „A Jövedelmező Befektetés” címmel a következőket olvashatjuk:

„Jó eséllyel 10 éven belül nyugaton 50% körül lesz az elektromos autók aránya, hosszabb távon meg teljesen eltűnnek a robbanómotoros autók, mint a kétüteműek kelet Európából. A klasszikus autók piacán azok az autók fognak igazán sokat érni, amelyek már rendelkeznek a modernebb autók jegyeivel, de már elég öregek. Gondolok itt arra, hogy rendelkeznek tetővel, kényelmes rugózással, klíma van bennük, nagyobb űrtartalmúak, netán még sportosak is.

Jó hír az autó vásárlóknak, hogy az elektromos autó boom előtt relatív kedvező áron juthatunk még idősebb autókhoz. Azért is írom, hogy idősebb, mert nem is kell, hogy 30 év felett legyen egy autó. A youngtimer autók azok, amik néhány éven belül oldtimerek lesznek, mellyel sok esetben azonnal 10.000 eurót ugrik az értékük felfelé. Ezen felül válogathatunk a jó állapotú 20-25 éves autók közül is, melyeknek jelenleg az ára megfizethető. Esetleg restaurációra szoruló autót is választhatunk, ha ambiciózusok vagyunk a felújítással kapcsolatban. Az oldtimer autó olyan befektetés, hogy miközben megy fel az ára, addig minden nap élvezhetjük, mi kell ennél több?!”

Összegzésként: Miközben élvezetes a vezetésük, a veterán autók értéknövekedésének tendenciája várhatóan a következő években is jellemző lesz, sőt, bizonyos körülmények tovább gyorsíthatják a folyamatot.

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping